Melodifestivalturnén inspirerade på De la Gardiegymnasiet

Melodifestivalturnén inspirerade på De la Gardiegymnasiet.

Det är tre veckor kvar tills Melodifestivalens turné kommer till Lidköping och den helgen kommer det hända massor i staden. Som uppstart har Svt i samarbete med Live Nation och Destination Läckö Kinnekulle bjudit in gymnasieungdomarna på De la Gardie till en inspirationsföreläsning.

Drömmer du om ett liv med musiken i centrum? Att stå på scenen och sjunga är inte det enda karriärvalet och det finns massor av vägar om man lyfter blicken och tänker lite större. Arbetet bakom scenen och innan arrangemangen är omfattande och här finns det stora möjligheter att få arbete i branschen.Karin Gunnarsson var först ut på scenen och berättade om sin resa till att bli tävlingsproducent för Melodifestivalen. Det började naturligtvis med ett stort musikintresse som ledde henne till SVT via lokalradion i Skövde och de rikstäckande radiokanalerna. Det är otroligt viktigt med ett stort nätverk och det var så hon fick frågan av självaste Christer Björkman om att jobba med Melodifestivalen. Näst på tur var Adam Holmstrand som är partner manager på Live Nation. Han berättade om hur de arbetar med marknadsföring, sponsring och samarbetsavtal. Både med Melodifestivalen, men också med andra festivaler och artister runt om i världen. Han vill inspirera ungdomar till jobb inom musikbranschen. Han menar att det är ett kreativt arbete som han själv inledde som praktikant på Live Nation. Han berättar vidare att man lär sig branschen efter hand och får arbeta med alltifrån att hämta kaffe till att planera in de största akterna på de största scenerna i Norden. Det är tredje gången Lidköping står värd en av Melodifestivalens deltävlingar. Det blir en stor folkfest och många kommer att ta chansen att få se några av våra största stjärnor från läktarplats. Men det är så mycket mer. Månader av planering och samarbeten ligger bakom för att kokas ner till en veckas explosion i lila, gult, orange, blått och rosa. Även om det är Destination Läckö Kinnekulle som håller i trådarna för festivalveckan så hade det inte fungerat utan alla entreprenörer och föreningar som ordnar alltifrån Schlagerfester och mello-quiz till festival-karaoke och AfterWork-shopping med melodifestivalentema. I samarbete med Handelsrådet, Näringslivet och Kultur och Fritid har Destination Läckö Kinnekulle på sin webbplats ett helt program med events som pågår ända fram till dess att tävlingen är avslutad i Lidköping.

Ella Nordström och Axel Fondelius går båda första året på estetprogrammet med inriktning musik och tyckte föreläsningen var bra. De berättar att det gav insikt om hur man arrangerar och hur allt hänger ihop bakom scenen och innan arrangemanget.
Partner manager Adam Holmstrand på Live Nation tillsammans med Karin Gunnarsson, tävlingsproducent för Melodifestivalen.
Vi vill ju visa Sverige vilken fantastisk stad och arena vi har för stora arrangemang. Och att vi får möjligheten att stå som värd för Melodifestivalen ytterligare en gång måste ju vara ett gott betyg för vår förmåga, säger evenemangsansvarig Andrea Johansson på Destination Läckö Kinnekulle.
Föreläsningen visade på en stor bredd inom musiken och det är viktigt att våra elever har kontakt med branschen. Som skola måste vi visa våra elever hur verkligheten ser ut och vad de har att förhålla sig till när de kommer ut på arbetsmarknaden, säger Mikael Dalemo, lärare på De la Gardiegymnasiet.
Följ och gilla Lidköpingsextra på:
Inga inlägg hittades.