Efter ett par år av extrem ovisshet har 2022 varit en välbehövlig återhämtning för besöksnäringen i Destination Läckö-Kinnekulle med en ökning på totalt 35 procent i beläggningsgrad jämfört med förra året.
– Omvärldens påverkan gör att besöksnäringen är väldigt sårbar och att jämföra årets siffror med pandemiåren ger ingen rättvis bild utan det är utvecklingen över tid som vi behöver titta på för att se utvecklingen. Det är därför väldigt glädjande att 2022 års gästnattstatistik såhär långt inte bara är en förbättring mot de senaste åren utan faktiskt en ökning med 13 procent i beläggning jämfört med rekordåret 2019 och därmed den högsta beläggningsgraden i destinationen någonsin, säger Anna Ohlin Ek, vd på Destination Läckö-Kinnekulle.
Totalt har destinationen haft 226 000 gästnätter på hotell, vandrarhem, stugbyar och camping till och med augusti.
Vi håller nu på att analysera sommaren och det vi kan konstatera från genomförda besöksundersökningar och statistik är att vi fortsatt har mycket besökare från närområdet i Väst- och Mellansverige, särskilt från storstadsområdena kring Göteborg & Stockholm. Vi ser nu även en bra återhämtning på de utländska gästnätterna som är tillbaka på samma nivå som innan pandemin, med omkring 48 000 gästnätter där Norge, Danmark, Tyskland och Holland är de dominerande marknaderna, säger Anna Ohlin Ek.
Huvudsakliga reseanledningar till destinationen uppges vara Läckö Slott, Spiken, Kinnekulle, Vänern/Skärgården, Lidköping och då staden som helhet med dess besöksmål såsom Rörstrand museum och evenemang/konserter i kombination med släkt och vänbesök. Något som sticker ut i besöksundersökningarna är antalet återkommande besökare som 2022 är hela 75 procent. Det är en svängning, under pandemin hade destinationen hela 70 procent förstagångsbesökare och innan pandemin var det ungefär femtio procent återkommande och femtio procent förstagångsbesökare. 30 procent av besökarna uppger att de övernattar i samband med sitt besök och i snitt stannar de 2 nätter. 12 procent uppger att de stannar längre än sju nätter. Destination Läckö-Kinnekulle har de senaste åren arbetat med att utveckla innehållet och användarvänligheten i den digitala besöksservicen för att underlätta för besökare att kunna planera sitt och genomföra sitt besök i destinationen på bästa sätt. Detta har gett goda resultat i användandet av de digitala kanalerna. Webbsidan har hittills i år haft 385 000 unika användare vilket nästan är en dubblering av användare sedan 2019. Även Läckö-Kinnekulleappen, där besökare kan få självguidade turer kring olika intresseområden i destinationen allt från historia till design och vandringsleder och appen har 2022 närmare 15 000 användare.
– Att analysera statistik och besöksundersökningar ger oss en bra bild av våra besökare vilket underlättar i arbetet med att utveckla och marknadsföra destinationens reseanledningar framåt, säger Anna Ohlin Ek.