Patrick Ekwalls initiativ ”Rosa Matchen” nådde rekordhöjd i Lidköping – totalt kan Villa Lidköping BK nu lämna över 416 999 kronor till Bröstcancerförbundet
Rosa Matchen spelades till förmån för kampen mot bröstcancer. Genom att stödja forskningen kommer vi närmre målet om att ingen ska drabbas av bröstcancer. Den 31 januari stod Villa Lidköping tillsammans med sina supportrar och företag för en makalös insats som på resulterade i 416 999 kr till forskningen.
Företag har valt att skänka pengar per besökare i Sparbanken Lidköping Arena samt stöttat #rosamatchen med ekonomiskt stöd. Privatpersoner har swishat, tävlat och budat på spelarnas rosa matchtröjor, vilket resulterade i den här fantastiska summan.
– Jag vill rikta mitt allra djupaste tack till Villa Lidköping och alla som var med och bidrog till en oförglömlig Rosa matchen-kväll. Det var magiskt från början till slut. Verkligen, tack vare er gör vi skillnad, säger Patrick Ekwall med rosa hälsningar.
Rosa Matchen är initierad av Patrick Ekwall, Bröstcancerförbundets ambassadör som också fanns på plats i Sparbanken Lidköping. Kampen mot bröstcancer pågår, varje dag, året om och rosa matchen är ett sätt för idrottsföreningar att kunna bidra. Just denna match var det dags för Villa Lidköping att spela i speciella matchtröjor, med rosa matchen-logga på armen, till minne av Patricks fru Hannah Ekwall som gick bort i bröstcancer i februari, endast 39 år gammal.
Tröjorna användes bara denna enda match för att sedan auktioneras ut som ett steg i kampanjen. Hela överskottet går till bröstcancerforskning och stöd till alla som drabbas – i Villa Lidköpings fall så gav 19 tröjor hela 201 857kr.
Här är tre av insamlingsmetoderna som var vägen till 416 999kr:
Företag skänkte belopp per åskådare 150 042 kronor (2 942 personer)
Auktion Rosa matchtröjor 201 887 kronor (19 matchtröjor)
Privatpersoner via swish 58 000 kronor (läs tisdag)
När alla belopp sedan var räknade så slutade siffran på makalösa 416 999kr till Bröstcancerförbundet. Den högsta siffran sedan ”Rosa Matchen” startade.
– Villa Lidköping ska och är en stor aktör i Lidköping och med en bred följarskara som drar engagemang. Kan vi nyttja det och hjälpa samhället, då vill vi göra det i den mån vi kan. Att vi i Rosa Matchen skulle ta oss till den här nivån kunde vi knappt drömma om, säger Rasmus Abrahamsson, kommunikatör i klubben.
– Vi arrangerar Välgörenhetsmatchen varje säsong och när vi samlade in medel för forskningen kring Barncancerfonden så landade vi på en bit över 220 000kr, det var väl där någonstans vi hade siktat mot den här gången också. Nu slutade vi på över 400 000 kronor vilket är helt fantastiskt. Jag vet att jag pratar för alla som har något med den här kampanjen att göra när jag säger att vi är oerhört tacksamma, glada och förhoppningsfulla när vi summerar Villa Lidköpings ”Rosa Matchen”.
Villa Lidköping marknadsansvarig, Jakob Kaufmann – fyller i:
– Vi har en plattform med våra supportrar och företag där vi kan göra skillnad på riktigt. I kampen mot cancer slött alla upp tillsammans och bidrog med vad man kunde, och då är vi en otroligt stark kraft som kan göra skillnad på riktigt. Vi är väldigt glada och stolta över utfallet på rosa matchen och vad det innebär i kampen mot cancer